اینترنت صنعتی اشیا اشنایدر

اینترنت صنعتی اشیا (Industrial Internet of Things) یا به اختصار IIOT

 

احتمالا تا به حال بارها با اصطلاحاتی همچون Industry 4.0، IOT، IIOT، ماشین خودآموز، یادگیری عمیق، هوش مصننوعی و اینترنت صنعتی اشیا بمباران اطلاعاتی شده اید. این که این مفاهیم از کجا نشات می گیرند و چرا هر از چندگاهی به بهانه های مختلف تکرار می شوند حکایت از عصری نوین در حوزه ی فناوری دارد. عصری که آنرا شاید بتوان چهارمین انقلاب در حوزه ی فناوری دانست.

برای آگاهی بیشتر با مفاهیم مربوط به اینترنت اشیا لازم است ابتدا با تفاوت های مفاهیم مربوط به هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و اینترنت اشیا آشنا بشیم. به طور خلاصه می توان گفت که این تفاوت ها بیشتر در اندازه گیری، مانیتورینگ و کنترل نمایان می شود.

 

هزینه ی تکنولوژی دیگر یک مانع نیست

اگر تجربه ی کار با تجهیزات هوش مصنوعی یا ماشین های خودآموز را داشته باشید حتما متوجه هزینه های بالای این تجهیزات شده اید. هزینه هایی همچون اتاق مجهز سرور، تجهیزات ریموت و کنترل از راه دور و فضای فیزیکی ایزوله که خب در مناطق شهری شاید امری غیر ممکن باشد. اما خوشبختانه امروزه تنها با پزداخت چند صد دلار تجهیزات صنعتی خودآموز می توانید یک مجموعه ی صنعتی را به راحتی مدیریت کنید و طبیعتا احتیاجی به دزدی از بانک نیست!

هشدار امنیت مجازی

بیشتر مهندسان اجرا کننده ی سیستم های مدباس به این نکته اذعان دارند که سیستم های اجرا شده با پروتکل های ارتباطی مدباس از لحاظ امنیتی سیستم هایی ایمن محسوب نمی شوند و داشتین باگ در این سیستم ها تا حدی طبیعی است. اما امنیت در سیستم های امروزی جز اولویت های نخستین است. لذا اینجاست که اینترنت صنعتی اشیا به عنوان یک شیوه ی ایمن و مطمن از سایر سیستم های راتباطی مجزا می شود.

 

 

 

 

 

 

منبع:

وبلاگ رسمی اشنایدر الکتریک